Стресираща новина от вчера минава като че ли покрай ушите на пловдивчани. Не впечатли, май, т.нар. бащици на града – общинските съветници. Градската управа не реагира поне с някакъв коментар. Според данните, които са от годишния индекс на TomTom за 2024-та, който анализира трафика в 500 града по света, Пловдив е на шесто място в световен мащаб по нива на задръстванията. Първенството по този показател е многомилионният Мексико сити.
Динко ПЕТКОВ
Глобалното проучване обхваща 62 държави и анализира над 700 милиарда километра пътувания. В него са включени четири български града – София, Пловдив, Варна и Бургас. На практика, жителите на Пловдив прекарват средно с 3 часа повече от софиянци в опити да преодолеят градските задръствания.
Тази ужасна класация налага необходимостта от спешни мерки в областта на градската мобилност, цялостно преосмисляне на транспортната си инфраструктура и внедряване на съвременни решения за управление на трафика.
Кой обаче да се заеме с тази неотложна задача. Пловдив е все едно в някакъв транспортен ковид. В момента отговарящ за сектора транспорт е зам.-кмет, който е с образование на физкултурник. С акцент в биографията му, че е син на футболна легенда. Досега е бил на различни почти синекурни длъжности в районни кметства. Няма как да се очакват чудеса от него, за да промени нещо в транспортния хаос. Преди него на този пост пък беше юристка. Оказа се, че назначението й беше грешка. Шеф на общинското предприятие по контрол на транспорт пък е бивша хостеса в дискотека. Колко ли разбира от транспорт!? Вероятно има някакви управленски качества. Но едва ли те ще бъдат от полза да намалят задръстванията в града.
По данни на данъчна служба, към 15.09. 2024 г. на територията на Община Пловдив има регистрирани 212 000 моторни превозни средства. А ежедневно от околните общини и страната влизат и излизат между 150 000 и 200 000 автомобила.
Градът не може да поеме този транспортен поток. Няма никакви резерви да го облекчи. Улиците и булевардите не могат да се разширяват като ластик. Многото ремонти допълнително усложняват ситуацията. И без тях обаче едва ли нещо се ще промени. Поне догодина да се отчете от годишния индекс на TomTom, че вече не сме на шесто, а на седмо място в света по задръстванията.
Нямам достатъчен транспортен ум, за да разсъждавам какво следва да се направи. Категоричен съм, че действията на градската управа трябва да са спешни. И кардинални.
Когато беше ковид епидемията, в Пловдив бяха въведени драконовски мерки. Със забрани, ограничаващи движението на хората. Даже беше забранено да минават по Главната. И да седят по пейките в парковете. Въпреки недоволното мърморене, ограниченията се спазваха.
При този транспортен ковид не следва ли да се постъпи по същия начин. Примерно не е ли редно да се ограничи движението на превозните средства. Това да се отнася за личните и служебните автомобили. Не е възможно те да бъдат спрени повсеместно. Но защо пък да не стане това поетапно. Да речем в понеделник да е забранено движението на коли с четни номера. А на следващия ден на тези с нечетни. И така да се редуват през седмицата.
В гръцката столица Атина от 2021година насам периодично се въвежда система за движението на автомобилите, наречена "Дактилиос" – пръстен, опасващ централната част на града. Автомобили с регистрационни номера, завършващи на четно число, имат достъп до центъра на Атина само в четни дни от месеца, а тези, завършващи на нечетни номера - само на нечетни дати. Мярката важи от 07.00 ч до 20.00 ч. в дните от понеделник до четвъртък, а в петък – от 07.00 ч до 15.00 ч. При нарушения е налагана глоба от 100 евро. От ограничението са изключени и електрическите и хибридните автомобили, тези на газ или пропан-бутан, но само фабрично произведени.
Четирите най-големи града в Норвегия – Осло, Берген, Трондхайм и Ставангер, са приели програми за намаляване на автомобилния транспорт. Премахнати са повече от 4000 паркоместа, като същевременно се изграждат велосипедни алеи, разширяват се тротоарите. Премахването на уличното паркиране в Осло и създаването на улици само за пешеходци насърчава норвежците да спрат да шофират. В норвежката столица премахнаха всички възможности за паркиране в тесния си център. Те се превръщат в градинки, алеи и стоянки за велосипеди. Днес са оцелели едва 50 паркоместа в центъра, предназначени най-вече за инвалиди и за онези видове местен бизнес, които се нуждаят от ежедневни доставки. Втората голяма промяна засяга зоните за движение. Много улици в централните части изобщо бяха забранени за частни автомобили, а останалите почти до една станаха еднопосочни. В много семейства вече имат по две, че и по три автомобила. Окей, не може да им се забрани. Но пък какъв е проблемът в Общинския съвет да се гласува решение, тези фамилии да плащат някакъв допълнителен данък? Няма да е популярна такава мярка, но пък ще ограничи желанието за семеен автопарк.
Служебните коли в града вероятно са хиляди. Спират се. Ползващите ги щат-не щат, да ходят на работа или по задачи, ползвайки градския транспорт, сори!
Колкото и да е драстично, на входовете на града да се направят КПП-та. И да не допускат влизането на автомобили от селищата край Пловдив. Да пропускат само спешни случаи. Това гарантирано ще намали градските задръствания.
Сигурен съм, че има експерти, които да съставят успешна програма за решение на транспортния ад под тепетата. Хайде, действайте!
20 Януари 2025 година