Изграждането на чаканото с години кръстовище на две нива до Водната палата стартира с първа копка днес. Пробивът до Водната палата е едно от най-важните пътни съоръжения, заложено в Общия устройствен план на Пловдив. Това е първото кръстовище на две нива, което се изгражда в Пловдив след завършването на надлез "Родопи" през 1999 година.
След изграждането му се очаква автомобилите да преминават значително по-бързо в двете посоки, което значително да облекчи трафика в тази част на града.
Зам. кметовете Тодор Чонов и Пламен Райчев направиха първата копка. Заедно с тях в тържествената церемония взеха участие представители на фирмата изпълнител и експерти. Кметът Здравко Димитров не присъства на церемонията по първата копка, защото е в болничен след планирана операция.
Протестиращи срещу проекта също дойдоха на място, но това не попречи да бъде даден старт на работата.
Чонов и Райчев обясниха, че проектът е един от най-важните за транспорта в града. "Проблемът с преминаването през това кръстовище е много стар, а решаването му е отлагано с години. Имало е няколко различни разработки за това, как да се случи кръстовището на две нива. В крайна сметка в изпълнение на решението, взето от Общинския съвет и след публично обсъждане, днес правим първата копка на този важен и ключов за пловдивчани обект", каза зам.-кметът по строителството Пламен Райчев.
Колегата му Тодор Чонов пък обясни, че временното неудобство, което ще бъде създадено в момента, ще донесе голям позитив за гражданите на Пловдив само след година. По думите на зам.-кмета с ресор "Транспорт" решението за стартирането на този проект е правилно и още щом пробива заработи, всички ще признаят плюсовете за движението в района и в целия град.
Самото съоражение пък ще бъде с общата дължина - 540 метра, от която 49 метра подлез. Разчетите показват, че един метър път от проекта ще струва средно около 14 230 лв. Общината е успяла да договори максимални възможни гаранционни условия. За самия пробив гаранционният срок, в който всички дефекти и проблеми се отстраняват за сметка на изпълнителя, е 12 години. За новоизградените ВиК и електрическата мрежа гаранцията ще е 10 години. „Подлезът до Водната палата ще е широк 7 метра - едно платно с две ленти с ширина по 3,50 м, какъвто е и габаритът на бул. „Марица-юг”, а също така с две локални платна.
Пробивът на бул. „Марица-юг” под „Цар Борис III Обединител” до Водната палата е един от възловите обекти, включен както в ОУП, приет през 2007 г., така и в новия вариант на плана, който определя развитието на градоустройството в Пловдив за години напред. В час пик на бул. "Цар Борис III Обединител" колоните се редят от кръстовището с бул. "България" до Чифте баня, а Панаирният мост се превръща в паркинг.
„Изграждането на подлеза с две локални платна на бул. „Марица-юг” и премахването на кръговото кръстовище и левите завои дава възможност за по-голяма пропускателна способност до Водната палата във всички посоки и по-лесно преминаване на коли”, обясни пред "Марица" още преди няколко месеца експертът по транспорт инж. Димитър Попов, един от авторите на транспортно-комуникационната схема към ОУП и на проучването на трафика, възложено от Община Пловдив.
Проучването на Общината пък показва, че в момента средно на час по бул. „Цар Борис III Обединител” в посока от Панаира към Чифте баня преминават 1256 автомобила, а в обратно направление - 1223. По бул. „Марица-юг” от изток на запад се движат 384 коли на час, а от запад на изток - 352. В момента целият този поток се трупа в колелото.
В бъдеще - след въвеждането на подлеза в експлоатация - съоръжението ще има капацитет за преминаване на 6640 превозни средства, или с 50% повече, показват анализите. С изграждането на пробива "Марица-юг" ще стане единственият бърз булевард, по който пловдивчани ще могат да се предвижват в посока изток-запад, без да пресичат нито едно кръстовище.
Колите, които идват по бул. „Марица-юг” от Герджика, ще вървят направо в подлеза по булеварда или ще се качват с десен завой на бул. „Цар Борис III Обединител" към Тунела. От Чифте баня движението ще се извършва направо към Панаира и надясно към бул. „Марица-юг” покрай Водната палата. Автомобили, които се движат от Панаира по моста към центъра минават направо и могат с десен завой да завият на бул. „Марица-юг” в посока Герджика. Двете локални платна ще се изграждат от източната и от западната страна на бул. „Марица-юг. Пешеходци и велосипедисти няма да преминават през подлеза, а отгоре по пешеходна пътека.марица
05 Октомври 2022 година