Новина от категория В общината
Архив на публикациите

Пловдив ще има два високоскоростни булеварда

Пловдив, където трафикът става с всеки ден по-инфарктен, най-после ще се сдобие с първото кръстовище на две нива на бул. „Цар Борис III Обединител” и „Марица-юг” до Водна палата. Строителството започва най-късно в началото на октомври с твърдото намерение на местната власт и изпълнителите на обществената поръчка автомобилният подлез да бъде изцяло завършен до края на 2023 г. Ако пък изграждането на пробива върви без премеждия, може да приключи и по-рано от договорения срок.
Преминаването в участъка до Водната палата и Панаирния мост ще бъде затруднено, защото бул. „Марица-юг” ще бъде затворен в района на строителния обект, а по бул. „Цар Борис III Обединител” движението ще се извършва двупосочно в едно платно. След тежкото изпитание обаче със сигурност ще се радваме на два скоростни булеварда - в посока север-юг по „Цар Борис III Обединител” и запад-изток по „Марица-юг”. След изграждането на надлез „Родопи” през 1999 г. в Пловдивне е построен нито един подобен инфраструктурен обект, който да облекчи натоварения трафик.
Софийска фирма „ИСА 2000”, чийто собственик е Юлиан Инджов, ще строи пътното съоръжение по договор с Община Пловдив за инженеринг, подписан след спечеления търг в началото на април.
Пробивът струва 9 269 600 лева с ДДС, осигурени чрез банков заем. До този момент няма забавяне при изпълнението на поръчката. В срок от два месеца, както е по-договор, подизпълнителят на „ИСА 2000” - „Биас-М”,София, е изготвил технически проект. Завършен е и дългият, продължил повече от три месеца, цикъл на съгласуване на проекта с 14 институции. Очаква се Община Пловдив да издаде строително разрешение, което в 14-дневен срок трябва да мине през контрола на РДНСК-Пловдив,и едва тогава да се даде старт на обекта.
Строителството на подлеза ще се извършва на два етапа и ще започне от източната страна на бул. „Марица-юг” до Водна палата, където съответно ще бъде спряно цялото движение. Според предварителния план за временната организация на трафика ще се затвори и източното платно на бул. „Цар Борис III Обединител”, обясни представителят на „ИСА 2000” инж. Паун Иванов.
Идеята на новото пътно съоръжение е да се премахне колелото на бул. „Цар Борис III" с фонтана в средата, където постоянно стават тапи, и да се осигури директно преминаване север-юг, запад-изток и обратно. Проектантите и строителите гарантират, че кръстовището на две нива ще осигури по-бързото преминаване в района на Водна палата и Панаирния мост. Левите завои се премахват.
Връзката между двата булеварда ще се осъществява само с десен завой. Пробивът с подходите от двете страни е с дължина 540 м, от които 49 м е самият подлез на бул. „Марица-юг”. Габаритите на булеварда се запазват - две платна с по една лента и локални платна от двете страни за връзка с бул. „Цар Борис III Обединител”. Освен директното преминаване по бул. „Марица-юг”, колите, тръгнали от моста до Герджика, ще могат да се изкачват с десен завой на бул. „Цар Борис III Обединител” в посока Тунела. Идващите по бул. „Марица-юг” от Адата ще имат връзка с бул. „Цар Борис III” в посока Панаира.
По бул. „Цар Борис III” ще се преминава директно север-юг и обратно, без светофари, като ще има възможност за колите, пътуващи от кръстовището на Чифте баня, да слизат на бул. „Марица-юг” в посока изток. Автомобили, които се движат по бул. "Цар Борис III" от Панаира по моста в посока юг, могат да завиват също с десен завой на бул. "Марица-юг" в посока Герджика.
„Без кръгово кръстовище, където в момента колите вървят с 10-20 км/ч, а често и още по-бавно, бул. „Цар Борис III Обединител” ще осигурява условия за преминаване с 50 км/ч”, убеден е инж. Паун Иванов.
„Пробивът ще започне от източната страна, където трафикът е по-слаб, за да не затрудним движението. През по-голямата част от изграждането на кръстовището на две нива мостът на Панаира няма да се затваря. Така колите ще се движат свободно в посока север-юг, а в началото колите от западното платно на „Марица-юг” ще могат да се включват в движението по „Цар Борис III Обединител”, а кръговото кръстовище ще бъде премахнато. Това заяви още през август зам.-кметът по строителство на Пловдив Пламен Райчев.Реалистичен сценарий е изграждането на кръстовището на две нива да продължи 12 календарни месеца. Самият срок по договор е по-дълъг - 583 дни от подписването на договора.
Сумата по договора е 9 269 600 лв. с ДДС, като „ИСА 2000” ще извършва строително-монтажните дейности, като те са наели и подизпълнител в лицето на проектантската къща. Изпълнителят на проекта ще трябва да направи пробив - общата дължина е 540 метра, от която 49 м е подлез.
Гаранцията, която дава „ИСА 2000” за пробива, е 12 години както на конструкцията, така и за пътя. По 10 години са гаранционните условия за ВиК и електрическата мрежа.
Желанието на местната власт да реши тежкия трафик покрай Водната палата датира отпреди десетина години. През 2013-та по поръчка на Община Пловдив фирма „Вектор бул” предложи няколко варианта за реорганизацията на проблемния участък. Администрацията тогава избра три от тях - кръгово кръстовище, пробив с кръгово кръстовище и пробив с директно преминаване по двата булеварда - „Цар Борис III Обединител” и „Марица-юг”.
По-късно беше изградено и самото колело с градинка и фонтан в центъра. За кръговото кръстовище заедно с ремонта на участъка от бул. "Цар Борис lll Обединител" - от Чифте баня до Панаирния мост, бяха платени около 1 млн. лв. В сметката влизаха нова пътна настилка, тротоари и осветление. Предишната градска управа считаше това решение за оптимално.
Цели девет години чертежите на проектантите са прашасвали в чиновническите чекмеджета. След становище, взето с участието на пътни инженери, в Общината решиха да се изготви нов проект, направен върху варианта с подлез и директно преминаване по булевардите.марица

Публикувана на
19 Септември 2022 година