Новина от категория Холивуд
Архив на публикациите

Топ 10 на най-великите песни за всички времена

Видяна: 23058 пъти

Хип-хопът и регето изместват рока и соул музиката в класацията на сп. Rolling Stone. Кои са най-великите и паметни песни, създавани някога? Отговор на този въпрос дават от престижното издание Rolling Stone, които обновяват за първи път от 17 години насам класацията си за най-добри музикални творби. Според данни на списанието, списъкът от 500-те най-велики песни, създаден през 2004 г., е сред най-четените публикации. Предвид променените музикални вкусове и тенденции обаче Rolling Stone създава нова версия на класацията си. Ето и как изглежда челната десятка от класацията на сп. Rolling Stone:
10. HEY YA!, Outkast (2003)
Песента съчетава фънк, поп, рап и рок. Историята й започва от акустичната китара на рапъра Андре 3000, но преминава през редица промени, за да достигне до финалния си вариант, който познаваме днес. В етап от създаването си парчето е носело името Thank God for Mom and Dad, което донякъде изяснява текста за предизвикателствата пред една романтична връзка.
Любопитен факт е, че 18 години след появата на песента, дуото Outkast я определя като най-тъжната си песен. Въпреки това при дебюта си в ефира, тя предизвиквала предимно бурни танци и се слушала главно по купони.
9. DREAMS, Fleetwood Mac (1977)
Любовта се оказва вдъхновение за Dreams – една от най-успешните песни от 11-ия студиен албум Rumours на британската банда Fleetwood Mac. Зад създаването на парчето стои един от по-късните членове на групата – Стиви Никс, която в свободен ден от записите към тавата влиза в звукозаписното студио и описва с ноти турбуленциите в отношенията си с Линдзи Бъкингам. Dreams става факт само за 10 минути и се превръща в една от най-успешните песни на групата. Албумът Rumours пък печели „Грами“ година по-късно.
8. GET UR FREAK ON, Миси Елиът (2001)
"Имаше нещо хипнотично в тези записи" - така американската рапърка Миси Елиът описва работата си по песни като Get Ur Freak On, за които обединява творческа мощ с Timbaland. От музикалната история тя ще бъде запомнена с отказа си да се съобразява с правилата на шоубизнеса в края на 90-те. Музиката й също рядко се подчиняваше на установените до този момент норми, заради което и Миси Елиът се превърна в световен феномен. Get Ur Freak On е може би най-смелият експеримент на дуото, като самата рапърка не била сигурна дали публиката би откликнала на авангардното парче. Въпреки притесненията обаче песента се превръща в абсолютен хит.
7. STRAWBERRY FIELDS FOREVER, The Beatles (1967)
Песен, променила не само звука на The Beatles, но и на поп музиката. Така накратко сп. Rolling Stone описва Strawberry Fields Forever. Заглавието на песента всъщност идва от името на сиропиталището, в което Джон Ленън свирил като дете. Музикантът дотолкова оголил душата си в песента, че впоследствие дори се притеснявал да го изпълни пред колегите си от легендарната ливърпулска четворка. Култовият статус на песента обаче още при първото слушане бил доловен от Пол Маккартни, който я обявил за "брилянтна".
6. WHAT'S GOING ON, Марвин Гей (1971)
Това, което впечатлява редица музикални критици и до днес, е историята на What’s Going On - мелодичният вопъл за мир на Земята, изпят от мъж, изживяващ истинска житейска криза. Песента се появява на бял свят малко след смъртта на дуетната половинка на Гей - Тами Терел. По това време певецът изпитвал затруднения в брака си с Ана Горди, сестрата на продуцента му, както и с баща си. Самата песен е дело на Реналдо Бенсън и Ал Кливланд. Гей обаче оставя своя почерк, като променя аранжимента и части от текста така, че темите да имат по-близка връзка със самия него.
5. SMELLS LIKE TEEN SPIRIT, Nirvana (1991)
Популярността на дадена песен понякога може да се окаже и бреме за нейните създатели. Това се случва със Smells Like Teen Spirit и Кърт Кобейн, който при последното си турне с Nirvana из Щатите изпитва по-скоро яд от задължението да я свири всеки ден. "Това беше опитът ан Кобейн да напише "най-добрата поп песен", вдъхновявайки се от любимата си група Pixies и Джон Ленън, обяснява продуцентът Бъч Виг, цитиран от Rolling Stone. По думите му, песента се отличавала с това, че съчетавала едновременно пънк яростта на поп чувствителността на Кобейн.
4. LIKE A ROLLING STONE, Боб Дилън (1965)
"Това е най-хубавата песен, която съм писал" - това заявява Боб Дилън по адрес на Like a Rolling Stone малко след като я записва през 1965 г. Творбата извървява дълъг път, като за първоначалната версия бъдещият носител на Нобелова награда изписва над 20 страници. "Това беше просто ритъм на хартия - всичко за постоянната ми омраза в момент на честност", признава още Дилън, който остава в историята с революционния си подход и музикално изпълнение.
3. A CHANGE IS GONNA COME, Сам Кук (1964)
Боб Дилън се оказва вдъхновение и за Сам Кук, прославил се като първият великолепен соул изпълнител на САЩ. След като чува Blowin’ in the Wind, Кук останал впечатлен, че "бяло момче може да напише песен като тази". В отговор на това на бял свят се появява A Change Is Gonna Come. Самата песен певецът създава след като през 1963 г. е арестуван в Луизиана заради опита си да се настани в "бял мотел". Творбата пресъздава и скръбта на Кук към загубата на 18-месечния му син. Година след записа на песента Кук бива фатално прострелян в мотел в Ел Ей. След това излиза и A Change Is Gonna Come, която се превръща завинаги в химн на борбата за равните права.
2. FIGHT THE POWER, Public Enemy (1989)
Създадена в подкрепа на бунта срещу властта на белите - това е Fight the Power на Public Enemy. Историята на песента е пряко свързана с филмовия режисьор Спайк Лий. Изявен активист на тема равни права между представителите на различните раси, той моли бандата да запише песен за филма му "Прави, каквото трябва" (1989). Така, Fight the Power се появява на бял свят, като звучи неколкократно в заглавието на Лий. А музикантите и режисьорът се превръщат в основни двигатели на расовата революция, като мнозина свързват старта на бума на хип-хоп културата именно с тях.
1. RESPECT, Арета Франклин (1967)
Напред с четири позиции - такава е равносметката за Respect на Арета Франклин между двете издания на класацията на Rolling Stone. Соул кралицата подобри резултата си от пето на първо място. До записа на песента се стига, след като Франклин подписва с бранда Atlantic през 1966 г. и получава оферта да направи кавъри на песни като A Change Is Gonna Come на Сам Кук и Drown in My Own Tears на Рей Чарлз. Въпреки че харесва идеята, Арета Франклин предпочита да запише Respect - песен, която вече изпълнявала на живо. Така, творбата се превръща в първата такава на певицата, която застава на върха на редица чартове и впоследствие дава на изпълнителката прозвището Кралицата на соул музиката. /монитор

Публикувана на
11 Октомври 2021 година