Новина от категория В общината
Архив на публикациите

Съветниците дадоха зелена светлина за Бетонния мост

Видяна: 21560 пъти

След дълги дебати и две почивки старейшините разрешиха на местната власт да подпише допълнително споразумение между НКЖИ и общината за пробива под гарата. Точката беше приета с 31 гласа „за“, 14 „въздържал се“. Сред въздържалите се бяха Веселина Александрова, Веселка Христамян, Атанас Баташки, Николай Радев и Слави Георгиев.
По време на дебатите беше изслушан и ръководителят на проекта от НКЖИ Иван Бакалски. От думите му стана ясно, че до края на 2022 г. Бетонният мост в Пловдив ще бъде съборен, както и че ще бъде проектиран нов. Целта е да може да се приключи до края на 2023 г. с изпълнението на целия железопътен проект. "Към момента няма разчети колко би струвало мостовото съоръжение. Възложили сме на изпълнителя на проекта да подготви идеен технически проект за реконструкция на съоръжението. На 10 май ние ще внесем техническия проект за гара Пловдив, пробива и идейното решение за реконструкцията на Бетонния мост. То ще бъде доразвито и ще се наложи отново, заедно първо да намерим необходимите средства“, обясни Бакалски.
Решение за спасяването на Бетонния мост беше намерено след поредица от срещи между новия градоначалник Здравко Димитров и ръководството на НКЖИ. Според идейния проект ще бъдат запазени основите на Бетонния мост и двата съществуващи подхода, които ще се надградят и удължат. Във високата част ще бъда изградено второ ниво с нови връзки. Те ще позволят подход към съоръжението и от посока запад. Във високата част ще бъдат построени едно или две кръгови кръстовища, които да разпределят трафика, за да няма задръствания. По време на реконструкцията най-високата част на сегашния път ще бъде демонтирана и повдигната, за да може да се осигури трасе за високоскоростните влакове. Предвидено е новото трасе да е с две платна по две ленти.
"Откъде биха се осигурили пари за нов мост при положение, че общината влиза в 100-милионен заем, а това съоръжение не присъства в списъка с обектите, които ще се изграждат с кредита", попита обаче Георги Колев, без да получи конкретен отговор. Затова по негово предложение в споразумението беше вписано допълнително, че до един месец трябва да се проведе среща, на която да се уточнят сроковете и необходимото финансиране, както и ангажиментите за осигуряване на средства от страна на НКЖИ за Бетонния мост. Освен това ще се изиска от държавната компания да внесе банковата гаранция за изпълнението на проекта.
Старейшините изразиха и опасенията си, че не е ясно какво ще се случи, ако мостът падне и не се намери финансиране, както и кой ще поеме отговорността за това. Общинският съветник Слави Георгиев пък предупреди, че с премахването на моста и с пробива под гарата целият поток от район "Южен" ще се излее мощно на бул. "Васил Априлов" и шофьорите ще се чудят накъде да завият.
В залата се чу и мнението, че ако пробивът под гарата се направи, той ще поеме целия трафик и така апокалиптичните прогнози нямало да се сбъднат.
"През 2014 г., когато бях областен управител и при мен идваха представители на НКЖИ. Казаха ми, че никой от тогавашното ръководство на община Пловдив не се интересувал от Бетонния мост", каза Здравко Димитров пред старейшините и обясни, че съоръжението в този вид не може да остане. Въпреки това Димитров е категоричен, че пътната връзка трябва да се запази. Градоначалникът подчерта още, че не може да провалим модернизацията на жп линията от Истанбул до Европа, която е за милиарди.
"Днес показахме, че когато сме заедно, независимо от политическата сила, когато става въпрос за Пловдив, нещата се случват", заяви накрая градоначалникът Здравко Димитров и благодари на съветниците за подкрепата. /марица

Публикувана на
27 Април 2021 година