Новина от категория Пловдив
Архив на публикациите

Как разследвана за подкупи испанска фирма насади на пачи яйца Пловдив

Видяна: 23912 пъти

Една от най-пазените тайни от предишния кмет на Пловдив Иван Тотев беше за взаимоотношенията с испанската фирма "Индра Системас" - изпълнител на информационната система и тази за електронно таксуване, част от големия Транспортен проект. За него са получени 44 млн. лева европейска помощ по ОП "Регионално развитие". След настояването на новия кмет Здравко Димитров, заместника му Тодор Чонов и група общински съветници сагата с документацията едва сега започва да се разплита.
Борислав Кръстев, като ръководител на Транспортния проект, е човекът, подписал приемно-предавателните протоколи, според които двете системи - информационната за електронното таксуване, са изпълнени качествено и въведени в експлоатация. На база на тях Община Пловдив в качеството си на възложител няма никакви забележки към „Индра Системас“. Работата по проекта е приета за свършена и от управляващия орган по оперативната програма - Министерството на благоустройството и регионалното развитие.
Вече 4 години след това обаче електронното таксуване не е въведено, а информационната система все още работи с огромни проблеми и пропуски.
По време на последната сесия на Общинския съвет в Пловдив зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов заяви, че има констатирани нарушения, извършени от длъжностните лица в частта на Транспортния проект, свързани с електронната система за таксуване. Подозренията, че предишното ръководство на Община Пловдив е похарчило близо 20 милиона лева от ОП „Регионално развитие“ за неработеща система, бяха потвърдени.
Оказва се, че испанската технологична компания „Индра Системас“ има сериозни проблеми с органите на реда и съдилищата в няколко страни по света през последните 15 години. Почти всеки скандал, в който името на „Индра Системас“ е замесено, се свързва с лобизъм или злоупотреба с обществени или държавни средства. В разследванията е доказано, че е давала подкупи, за да печели публични проекти със сериозно завишени цени. В други случаи е изпълнявала проекти, които никога не са влизали в експлоатация. Така логичният въпрос е „кой в Пловдив взе комисионата от "Индра Системас" за изпълнението на транспортния проект в частта му, касаеща градския транспорт?“
През 2017 година по подозрение за участие в корупция и източване на публични средства Върховният съд на Испания провежда една от най-мащабните си акции, която води до десетки арести на хора, свързани с управляващата Народна партия в страната. Заподозрени в съучастие с политиците са две мадридски фирми - строителна група „OHL“ и технологичната фирма „Индра Системас“. През април същата година офисите на „Индра“ са претърсени от службите в иберийската страна. Според обвинението компаниите са извършвали регулярни и нерегламентирани плащания към политици от управляващата партия. Докато от строителна компания „OHL“ дават пресконференция и категорично отричат и до днес всички обвинения, от „Индра Системас“ отказват коментар. Така компанията попада в центъра на един от най-големите корупционни скандали в историята на Испания, известен като "случаят Пуника".
В статия от май 2018 година един от най-авторитетните инвестиционни сайтове в света riskadvisory нарича „Индра" „съмнителна компания с дълга история в спорни сделки с държавата и политиците в Испания“. Технологичната фирма е разследвана като основен участник в корупционни схеми. Според публикуваните данни от името на компанията са извършвани парични плащания от името на управляващата Народна партия и високопоставени политици към трети лица и фирми, като в замяна "Индра" е получавала сериозно завишени като стойност договори за обществени поръчки и изпълнение на европейски проекти на общината в Мадрид.
През септември тази година "Индра Системас" публикува официално изявление, в което посочват, че всички подозрения за корупционни практики и злоупотреби с публични средства от властите касаят периода преди 2015 година. Точно тогава обаче голяма част от ръководството на компанията начело с изпълнителния директор е сменено. Разследваните лица пък от 2016-а вече не са служители на фирмата. От „Индра“ казват още, че статусът им на разследвана страна не значи, че към компанията има повдигнати обвинения към момента и това не трябва да плаши партньорите им.
Явно лошият имидж на "Индра" не е уплашил и пловдивските управници през 2013 година, когато се избират изпълнителите по местния Транспортен проект.
През пролетта на 2018 година "Индра Системас" отново попада на първите страници на медиите в Испания, след като компанията отнася рекордна глоба от Националната комисия за пазари и конкуренция на стойност 13,5 милиона евро като част от група компании, които създават картел в предоставянето на компютърни услуги и услуги за обработка на данни на публичната администрация в страната. 11-те фирми в картела са глобени близо 30 милиона, като санкцията за Индра Системас е най-голямата, защото компанията се счита за подбудител и инициатор на заговора.
„Индра Системас“ сменя своя „първи човек“ през януари 2015 година. Както компанията твърди, лицата, свързани с голяма част от съмнителните сделки и корупционни практики, са освободени в периода 2014-2015 година. И макар изпълнителният директор да е нов (Фернандо Абрил-Марторел Ернандес), практически всички останали близо дузина висши мениджъри в компанията запазват позициите си, като всички те са в компанията още от 2010-2012 година, когато де факто се случва и голяма част от съмнителните сделки на „Индра“. марица

Публикувана на
09 Декември 2019 година